TRAM participa, per quart any consecutiu, en el festival 48H Open House BCN amb l’obertura de les cotxeres de la xarxa Trambaix el proper cap de setmana, dies 23 i 24 d’octubre. L’activitat que ofereix TRAM consisteix en una visita guiada a les infraestructures situades a Sant Joan Despí, a l’avinguda de Barcelona, s/n (cantonada rambla de Josep M. Jujol).

Durant l’activitat, organitzada expressament per al festival 48H Open House BCN, es visitaran les cotxeres, que disposen d’una zona de manteniment, reparació i neteja dels tramvies; el Centre de control on es fa el seguiment de les operacions per garantir la qualitat i seguretat del servei; i un tramvia, sempre acompanyades per quatre voluntaris per torn de l’organització del Festival. 

La millor manera d’arribar-hi és amb la línia T2 del Tramvia fins a l’estació Bon viatge. L’horari de les visites a la infraestructura de TRAM és de 17 a 20 hores el dissabte 23 d’octubre i d’11.30 a 14 i de 17 a 20 hores, pel diumenge 24 d’octubre. A Sant Joan Despí, amb motiu del festival 48H Open House BCN, també es poden visitar els edificis emblemàtics de la Torre de la Creu, el Restaurant Follia, Can Negre, Can Codina i Can Tous, entre d’altres infraestructures i itineraris temàtics.

Des de l’any passat, a més, TRAM ofereix una visita guiada auditiva de 4 minuts, per a aquelles persones que vulguin saber més sobre les cotxeres de Trambaix des de qualsevol lloc, al web https://www.48hopenhousebarcelona.org/els-edificis/tram-cotxeres/

El 48H Open House BCN és un festival d'arquitectura, que durant un cap de setmana aconsegueix obrir les portes de més de 220 edificis de Barcelona i les ciutats més properes. El projecte, impulsat per l’associació que porta el mateix nom, és recolza en els pilars de voluntariat, patrocini i participació. L’objectiu és fer visible l'arquitectura com una de les manifestacions culturals més importants a les ciutats.

El Tramvia de Barcelona modificarà el servei de la línia T4 de Trambesòs, el proper diumenge, 17 d’octubre, per la celebració de la Mitja Marató de Barcelona al seu pas per l’avinguda Meridiana i l’avinguda Diagonal.

Entre les 7.30 i les 11.50 hores, s’interromprà el servei de la totalitat de la línia T4. Entre les 11.50 i les 12.20 hores està previst que es recuperi el servei entre les parades d’Estació de Sant Adrià i Glòries, i a partir de les 12.20 hores es preveu restablir el servei entre Glòries i Ciutadella | Vila Olímpica, un cop els organitzadors de la cursa la donin per finalitzada.

Durant les afectacions en aquesta línia, TRAM reforçarà el servei de la línia T6 per facilitar els desplaçaments de la zona. La resta de línies de la xarxa tramviària, T5 a Trambesòs i T1, T2 i T3 a Trambaix, funcionaran en l’horari habitual.

TRAM recorda que aquests horaris són aproximats i dependran, en tot cas, del desenvolupament de la Mitja Marató de Barcelona i la seva organització.

A la pregunta, “Quina nota global li donaria al servei actual de TRAM en una escala de 0 a 10”, les persones usuàries del tramvia puntuen amb un notable alt el servei, amb una puntuació mitjana de 8,31 punts (8,33 a Trambaix i 8,30 a Trambesòs).

L’Estudi de Satisfacció de Viatgers de TRAM mostra que la satisfacció espontània (Índex de Qualitat Percebuda) dels usuaris i de les usuàries de les dues xarxes millora en gairebé un punt respecte al darrer any, molt marcat per les restriccions de servei i normatives per evitar la propagació del virus de la COVID-19.

El retrocés en la percepció de la satisfacció de les persones usuàries durant l’enquesta del 2020 ha quedat esmenada en la valoració de la gestió de la pandèmia, enquestada a posteriori.

Els atributs més ben valorats de la xarxa Trambaix són un any més la facilitat d’accés a l’andana i els tramvies; la puntualitat del servei i la rapidesa del trajecte. I, els atributs que més han augmentat en valoració aquest 2021 han estat la neteja i el manteniment, i la freqüència de pas.

Pel que fa a Trambesòs, els atributs més ben valorats són l’accessibilitat a l’andana i els tramvies, la conducció suau i segura i la rapidesa del trajecte. Els atributs que més han augmentat en valoració durant el 2021 han estat la informació durant les incidències i l’amabilitat i l’atenció de l’equip de TRAM.

La usuària tipus

L’Estudi de Satisfacció de Viatgers de TRAM també mostra el perfil de les persones usuàries del Tramvia de Barcelona: una dona (56,2% a Trambaix, 64,3% a Trambesòs) entre 41 i 64 anys (40,5% a Trambaix, 34,1% a Trambesòs), que viu a Barcelona (27,2% a Trambaix, 49,8% a Trambesòs) i que fa un ús intensiu del tramvia, amb un o més d’un viatge al dia (66,7% a Trambaix, 56,1% a Trambesòs), eminentment per motius laborals (66,4% a Trambaix, 62,5% a Trambesòs).

Un notable en gestió pandèmica

Els usuaris de tramvia han valorat, a més, tots els aspectes de la gestió de la pandèmia per part de TRAM amb una nota superior a 7, destacant el servei ofert i la senyalització amb un 8,16 de puntuació.
En ser preguntats, fins al 60,1% del passatge enquestat ha declarat tenir cap o molt poca sensació de probabilitat de contagi de COVID-19 utilitzant el tramvia. 

A més, el 70,9% de les persones usuàries de Trambaix i el 73,1% de les de Trambesòs afirmen tenir altres alternatives de transport per fer els seus desplaçaments però prefereixen fer-los en tramvia.

L’estudi, realitzat entre el 26 de maig i el 8 de juny a un total de 2.211 persones, permet conèixer anualment l’opinió dels viatgers i de les viatgeres i el seu grau de satisfacció.

 

TRAM ha fet una donació de 100 abonaments de transport T-casual per a les persones vingudes de l’Afganistan i ateses a Barcelona per la Fundació Bayt al-Thaqafa. El Tramvia vol garantir amb els títols integrats la mobilitat de les 13 persones refugiades a Catalunya tot fomentant la seva autonomia i facilitant els desplaçaments per tramitar la seva regularització.

Aquests bitllets, equivalents a l’antiga T-10, són vàlids per viatjar amb els diferents busos interurbans, metro i autobusos de TMB, FGC, Rodalies Renfe i TRAM. La Fundació Bayt al-Thaqafa és l’encarregada de coordinar el seu lliurament així com de l’atenció a aquestes persones que han pogut sortir del seu país natal sense gaires recursos.

La Fundació Bayt Al-Thaqafa, que té com a part del seu patronat l´Orde Hospitalària de Sant Joan de Déu, acull a les persones migrades des del 1974 per ajudar-les a ser ciutadans i ciutadanes de ple dret, sense renunciar a la seva identitat, fomentant l’intercanvi i el diàleg entre les cultures; i els proporciona tot allò que necessiten per cobrir les necessitats bàsiques de residència, alimentació i higiene.

TRAM realitzarà servei ininterromput a les línies T2, T3, T4 i T5, des de les 5h de la matinada del dijous 23 fins a les 24h de la nit del diumenge 26 de setembre. Entre les 2h i les 5h de la matinada, la freqüència de pas de la línia T4 serà de 20 minuts, i la de la línia T5, de 30 minuts a Trambesòs. A Trambaix, la freqüència serà de 15 minuts al tronc comú. Les línies T1 i T6 realitzaran el servei en el seu horari habitual.

Recomanem utilitzar el cercador d'horaris abans de viatjar al web www.tram.cat o a l'app mòbil. 

TRAM implementa tres noves millores de l’accessibilitat a la informació de servei en el marc de la Setmana Europea de la Mobilitat. Aquests projectes són part del camí que l’empresa fa cap a l’accessibilitat universal, és a dir, l’eliminació de les barreres per a persones amb dificultats afegides com les visuals o les auditives.

El Tramvia està instal·lant a totes les seves parades i tramvies, tant de la xarxa Trambaix com la de Trambesòs, el sistema NaviLens. Aquesta tecnologia de lectura intel·ligent i a distància de codis QR permet a les persones amb discapacitat visual, però també al públic en general, ubicar-se a les instal·lacions tramviàries mitjançant l’audiodescripció del seu contingut: nom de la parada, xarxa, línia, direcció, destinació, modificacions del servei, incidències ...

Les persones usuàries només han de descarregar l’aplicació de NaviLens per poder reconèixer aquests codis de colors a fins a 10 metres de distància, longitud que cobreix gairebé tota l’andana del tramvia tenint en compte que hi haurà un QR a cada costat de la parada. La tecnologia avançada d’aquests codis, a més, permet la seva lectura en moviment, de biaix i sense enfocar la càmera del dispositiu. Es tracta de gairebé una detecció automàtica per millorar l’experiència de l’usuari amb dificultats visuals.

D’altra banda, el Tramvia i Google estan treballant conjuntament per tal de poder oferir els horaris de tota la xarxa tramviària en temps real als usuaris del cercador online. A través d’un accés creat a propòsit, l’empresa tecnològica pot disposar dels horaris modificats cada pocs segons i donar la informació més acurada possible als viatgers i viatgeres. D’aquesta manera, tant si fan la cerca a través de Google Maps com a través de l’app mòbil o el web de TRAM, els horaris estaran totalment adaptats a la realitat de l’operació.

La informació sobre els horaris i incidències en temps real també es pot trobar a l’Open data de TRAM per a l’ús de qualsevol desenvolupador tecnològic.

I, per últim, el web tram.cat ha modificat diferents aspectes de la seva visualització per assolir els criteris de conformitat d’una pàgina doble A. Això vol dir que ha aplicat 9 nous requisits per a l’accessibilitat de persones amb dificultats auditives i visuals. Aquests requisits són:

  1. Proporcionar una relació de contrast del text i les imatges d’almenys 4.5:1, llevat d’excepcions puntuals.
  2. Proporcionar la capacitat d’augmentar el text fins a un 200% sense perdre contingut ni funcionalitat.
  3. Utilitzar text enlloc d’imatges per transmetre informació, excepte en situacions essencials. En el cas de TRAM, s’han assolit altres solucions, igualment vàlides, en pro de l’usuari habitual que no necessita d’aquest requeriment.
  4. Garantir que els encapçalaments i les etiquetes descriguin el tema i propòsit de la pàgina.
  5. Garantir que l’indicador de focus del teclat sigui visible, llevat d’excepcions puntuals.
  6. Garantir que l’idioma del contingut pugui ser determinat pel software, llevat d’excepcions contemplades.
  7. Garantir una navegació coherent, amb esquemes repetitius, entre les pàgines.
  8. Identificar els components que tenen una mateixa funcionalitat de manera coherent entre ells.
  9. Oferir suggeriments en detectar errors en l’entrada de dades, excepte si suposa un risc per la seguretat o va en contra del propòsit del contingut.

Aquests tres nous avenços, doncs, formaran part de l’estratègia d’accessibilitat universal de TRAM que està en desenvolupament constant amb altres instal·lacions com el servei d’audiodescripció de les màquines d’autovenda, la participació en la prova pilot del transport de persones amb escúters o la implantació dels bucles magnètics inductius per a persones amb dificultats auditives a tota la xarxa tramviària.