TRAM i L’Auditori de Barcelona han signat un conveni de col·laboració d’un any de durada per treballar conjuntament en l’impuls de la cultura i els espectacles musicals en la recuperació de la normalitat, després de les restriccions durant la pandèmia de COVID-19.

El Tramvia es compromet a cedir espais publicitaris per tal de difondre les funcions emmarcades dins de la temporada 2021-2022, a més d’altres espais gratuïts als diferents canals de comunicació digitals i la possibilitat de fer campanyes conjuntes per a les funcions de més impacte. Així, L’Auditori garanteix la reserva d’entrades de diferents espectacles per a les persones usuàries de TRAM i el seu equip, que es posaran a disposició a través de concursos i sortejos.

D’aquesta manera, les dues entitats uneixen forces per a la recuperació de la vida cultural, especialment al voltant de la música, a la ciutat de Barcelona després que les restriccions per motius de seguretat sanitària hagin colpit especialment els espais d’oci.

La col·laboració s’ha fet efectiva aquest divendres amb la signatura del conveni a L’Auditori de Barcelona per part del director general de TRAM, Humberto López Vilalta i la gerent del Consorci de l’Auditori i l’Orquestra, Isabel Balliu, al ‘Doble Concert’ de l’Orquestra Simfònica de Barcelona i Nacional de Catalunya.

Amb el lema “El nostre únic límit el marca la pista”, torna el TRAM Barcelona Open, Torneig Internacional de Tennis en Cadira de Rodes que tindrà lloc al Real Club de Polo de Barcelona des del 19 fins al 22 de maig. En la quarta edició d’aquest esdeveniment -que té com a màxim patrocinador el Tramvia de Barcelona i que compta amb l’ organització de la Fundació Step by Step i la col·laboració de la Fundació La Caixa i Moventis- hi participaran uns 40 jugadors i jugadores de 15 nacionalitats diferents.

El TRAM Barcelona Open s’ha presentat avui dijous 22 d’abril al Real Club Tennis Barcelona amb la participació del Sr. Toni Reig, director del Consell Català de l’Esport de la Generalitat; el delegat d'Esports de la Diputació de Barcelona i regidor d’Esports de l’Ajuntament de Barcelona, Sr. David Escudé; el director general de TRAM, Sr. Humberto López Vilalta; el director esportiu de la Real Federación Española de Tenis, Sr. Javier Soler; el responsable de la secció de tennis del Real Club de Polo de Barcelona, Sr. Javier Moreno i el director del TRAM Barcelona Open, Sr. Jose Coronado.

Torneig de referència mundial amb app pròpia

En aquesta nova edició després d’un any d’aturada per la pandèmia de COVID-19 el TRAM Barcelona Open es presenta amb la il·lusió de recuperar part de la normalitat en la competició esportiva de les persones amb mobilitat reduïda tal com s’ha fet a poc a poc amb les competicions de primera categoria professional. El torneig es manté a la categoria ITF2 de la Federació International de Tennis i canvia de data per situar-se com a primer torneig de la gira de terra previ a Roland Garros. El TRAM Barcelona Open és a més, un torneig puntuables pels jocs Paralímpics de Tokio.

Per tal d’optimitzar l’accessibilitat universal, aquest any, el torneig gràcies a la col·laboarció amb la empresa tecnològica TRIDENIA, estrena aplicació mòbil on es compartiran els resultats en directe, horaris de tots els partits, imatges i vídeos del dia, informació sobre el torneig i la seva localització i un xat on resoldre dubtes en temps real, tant per sistemes operatius iOS com per Android.

I, com sempre, sense perdre de vista l’objectiu de donar a conèixer el tennis en cadira de rodes amb partits, exhibicions i diferents activitats paral·leles al torneig, per convertir-se en torneig de referència del circuit mundial Uniqlo Wheelchair Tennis Tour. La final tindrà lloc el dissabte, 22 de maig, al matí i s’espera que sigui igual d’emocionant com la de la darrera edició.

Mesures contra la COVID-19

Per tal d’assolir la màxima normalitat possible en la celebració del torneig i garantir la seguretat dels i les participants i les persones visitants i espectadores, el torneig seguirà les mesures bàsiques de seguretat i farà tests d’antígens a tot el personal, persones voluntàries, jugadors i jugadores i les persones acompanyants abans i durant la seva celebració, amb la col·laboració del Centre Mèdic Esportiu Ergodinàmica.

A més, hi haurà una persona exclusivament al capdavant dels protocols contra la COVID-19 dins del mateix equip del TRAM Barcelona Open.

El tennis en cadira de rodes es presenta com un esport espectacular i dinàmic, que compta amb més de 1.000 jugadors del rànquing internacional i amb 160 tornejos anuals repartits en 40 països de 4 continents. L’única diferència amb el tennis dempeus és que als partits en cadira de rodes està permès que la pilota boti dos cops. Tot i així, els jugadors i jugadores d’aquests nivells de competició només utilitzen un sol bot en el 80% dels punts i la velocitat del servei pot arribar als 150 km/h. Amb el TRAM Barcelona Open, la capital de Catalunya, considerada com un referent mundial per al món de l’esport, es converteix durant quatre dies en una gran cita anual per a l’esport adaptat.

El TRAM Barcelona Open estarà obert a la ciutadania amb aforament limitat a un màxim de 100 persones i amb reserva prèvia d’entrada per donar a conèixer els valors que representa d’inclusió, igualtat i desenvolupament personal. L’esdeveniment és un reconeixement a la superació personal dels i les esportistes participants. Tots els jugadors/es que hi acudiran tenen una increïble història de superació personal i esportiva. Els partits es dividiran en dos quadres de competició: masculí i femení.

El director del torneig

La idea d’organitzar un torneig internacional de tennis en cadira de rodes neix d’en Jose Coronado ara fa 4 anys. Abans, el 2007, havia patit un accident en moto que li havia provocat una lesió medul·lar i l’havia convertit en un jugador de tennis en cadira de rodes. Gràcies a aquest fet va poder conèixer en Johan Cruyff i va entrar en contacte amb la seva fundació i fer un màster en gestió esportiva. En el seu treball final de màster va proposar organitzar el primer torneig de tennis internacional en cadira de rodes a Barcelona que el 2017 va poder fer realitat gràcies al recolzament de la Fundació Johan Cruyff i el name sponsor de TRAM  i la col·laboració del Real Club de Polo, entre d’altres.

TRAM

És l’ empresa de transport públic que gestiona les dues xarxes de tramvies a la Regió Metropolitana de Barcelona i que busca fer-ho de la manera més eficient i oferint el millor servei als seus viatgers perquè puguin desplaçar-se de manera ràpida, còmoda i segura. Es tracta del transport públic més accessible i el més ben valorat des de la seva posada en servei, segons l’Enquesta de Mobilitat en dia Feiner que realitza l’ATM (EMEF) anualment. Un dels objectius és generar confiança als usuaris per superar i moure límits. El TRAM Barcelona Open és un dels projectes de Responsabilitat Social Empresarial més rellevants en els que el tramvia hi participa i s’emmarca dins del seu pla anual de responsabilitat social; concretament en el recolzament a una iniciativa que promou la igualtat, la inclusió i la superació personal.

Fundació Step by Step

La Fundació Step by Step és una entitat sense ànim de lucre dedicada a la rehabilitació de persones afectades de patologia neurològica amb afectació del sistema nerviós central. Va nèixer de l'experiència i necessitat personal del seu president, Federico Crespo, lesionat medul·lar a causa d’un accident de cotxe. La missió de la Fundació Step by Step és oferir a les persones amb lesió medul·lar i altres patologies neurològiques una proposta de fisioteràpia basada en un tractament personalitzat de qualitat, que possibiliti el seguiment d'un procés de rehabilitació eficient que repercuteixi, en gran manera, en una millora de la seva qualitat de vida.

TRAM ha incorporat bucles magnètics inductius portàtils per a les persones amb baixa audició a les oficines d’Atenció a Clients, tant a Trambaix com a Trambesòs, i a 13 parades més de la xarxa Trambaix: Can Rigal, Ca n’Oliveres, Can Clota, Pont d’Esplugues, La Sardana, Montesa, El Pedró, Ignasi Iglesias, Cornellà Centre, Les Aigües, Bon Viatge, Hospital Sant Joan Despí|TV3 i, Sant Feliu|Consell Comarcal.

Els bucles magnètics inductius eliminen el soroll de fons en audiòfons o implants, transformen el senyal d’àudio en un camp magnètic que és rebut pels aparells dotats de posició T (Tele-bobina), que duen les persones amb baixa audició, i transforma aquest camp magnètic en so dins de l’orella de la persona usuària, aïllat de reverberacions i soroll ambient.

Amb aquest nou avenç en la instal·lació, els dos punts de contacte presencial de TRAM i gairebé la totalitat de la xarxa Trambaix (22 de 27 parades de les línies T1, T2 i T3), ja compten amb tecnologia d’accessibilitat universal: Francesc Macià, L’Illa, Numància, Maria Cristina, Pius XII, Palau Reial, Zona Universitària, Avinguda de Xile, Ernest Lluch, Can Rigal, Ca n’Oliveres, Can Clota, Pont d’Esplugues, La Sardana, Montesa, El Pedró, Ignasi Iglesias, Cornellà Centre, Les Aigües, Bon Viatge, Hospital Sant Joan Despí|TV3 i, Sant Feliu|Consell Comarcal.

Durant el 2021 i el 2022 està previst seguir amb el desplegament dels bucles magnètics a les parades de TRAM fins arribar a cobrir les dues xarxes de Trambaix i Trambesòs, amb el finançament de l’Autoritat del Transport Metropolità (ATM).

TRAM i l’Autoritat del Transport Metropolità (ATM) convoquen ­­la setena edició de La TRAMa, el concurs en línia de relats col·lectius en llengua catalana. Les persones usuàries del tramvia s’hi poden inscriure i esdevenir autores d’una narració col·lectiva que iniciaran i dinamitzaran els escriptors i escriptores reconeguts Manel Baixauli, Mireia Calafell, Carlota Gurt, Iván Ledesma i Care Santos.

L’organització del concurs de La TRAMa busca 150 persones lletraferides entre els viatgers i viatgeres de TRAM majors de 18 anys que vulguin participar en l’elaboració d’una història col·lectiva per escrit. Les inscripcions al concurs s’obren el proper dilluns 19 d’abril des del bloc de TRAM, Propera Parada, https://bloc.tram.cat/la-trama-2021/. El desenvolupament del concurs es realitzarà del 3 al 31 de maig. Per participar-hi, només cal escollir un dels relats i estar disponible per col·laborar-hi en línia.

L’únic requisit que han d’acomplir les narracions és que el tramvia sigui escenari, directe o indirecte, de l’argument. D'una manera o altra, el tramvia ha d’aparèixer en tots els relats, com un element més de la narració.

A partir dels paràgrafs inicials dels cinc escriptors i escriptores professionals, es creen 15 relats diferents. Cadascun dels relats l’escriu un equip de 10 coautors/es, entre els quals hi ha l’escriptor/a, com un/a participant més. El gran repte és aconseguir un relat ben cohesionat entre tot l’equip perquè un jurat qualificat, que es desvetllarà més endavant, pugui escollir el millor dels 15 textos. La participació en el setè concurs literari de La TRAMa 2021 és gratuïta i està oberta a 150 persones, 10 participants per relat.

El concurs La TRAMa 2021 està organitzat i gestionat per Quatre Ratlles, empresa especialitzada en relats col·lectius virtuals, que també és responsable del desenvolupament tecnològic del joc.

Premis per a totes les persones participants

  • Els 10 coautors/es del relat guanyador rebran tres targetes de transport T-Usual per a la Zona 1, tres mesos de subscripció gratuïta al diari ARA, un val de 50€ per la llibreria Ona Llibres de Pau Claris, 94; i un curs d’escriptura de 20 hores del Laboratori de Lletres amb l’Alba Dalmau.

 

  • I, totes les persones inscrites i participants al concurs, que escriguin almenys un fragment vàlid podran gaudir d’una targeta de transport T-Casual per a la Zona 1; tres mesos de subscripció gratuïta al diari ARA i un taller d’escriptura del Laboratori de Lletres de 2 hores amb Alba Dalmau.

L'Autoritat del Transport Metropolità (ATM) en col·laboració amb les seves administracions consorciades, Generalitat de Catalunya, Ajuntament de Barcelona, Àrea Metropolitana de Barcelona AMB, i Associació de Municipis per la Mobilitat i el Transport Urbà -AMTU-, i els diferents operadors de transport públic urbans, metropolitans i interurbans de l’àrea de Barcelona, posen en marxa una campanya per posar en valor del servei de transport públic i la garantia de seguretat que ofereix també en temps de pandèmia.

El director general de l’ATM, Pere Torres, ha exposat la recuperació progressiva de la demanda, que s’ha vist reduïda per causa de les restriccions de mobilitat i de la reducció de les activitats econòmiques i lectives presencials. També n’ha estat un factor la percepció de risc de contagi, la por d’encomanar-se: segons les enquestes fetes un 15% de les persones usuàries es plantegen dubtes a l’hora de reprendre els seus hàbits de mobilitat. És per aquest motiu que tots els actors de la xarxa, administracions i operadors, han optat per fer un pla estratègic de comunicació, que pretén transmetre la màxima confiança a la ciutadania, la primera fase del qual sota el lema “Un Viatge Segur”, visibilitza els testimonis tant de persones treballadores del servei de transport públic, com de les persones usuàries.

A l´acte de presentació, Torres ha destacat la coordinació amb la què s’ha afrontat la crisi i les principals mesures de seguretat adoptades, prestant en tot moment el servei tot i maximitzant les mesures de seguretat. Els tres principals focus han estat en la utilització obligatòria de les mascaretes, l’assegurament d’una adequada ventilació i la sensibilització respecte a minimitzar la interacció social, factor aquest que ja és inherent als viatges en transport públic.

Torres ha esmentat també la tasca permanent de posada en comú amb els organismes internacionals del sector i la comunitat científica, dels sistemes de prevenció davant la pandèmia.

S’ha presentat la nova campanya de comunicació, que recull les experiències personals de persones treballadores i usuàries del transport públic des que va començar la pandèmia de la covid-19. D’una banda, els treballadors i les treballadores del transport públic expliquen en primera persona com van viure els moments més durs i els esforços que realitzen diàriament per fer del transport públic un espai segur. I de l’altra, les persones usuàries ens parlen de les impressions que els produeix viatjar en transport públic i perquè se senten segures quan l’utilitzen.

La campanya està formada per 20 vídeo-testimonials breus i d’una sèrie de podcast, Històries del transport públic, que protagonitzen també els mateixos testimonis de la campanya. El podcast té un total de 10 episodis amb una durada d’entre 3 i 5 minuts cadascun.

Tots aquests materials es podran obtenir a la pàgina d’aterratge de la campanya femunviatgesegur.atm.cat. En aquesta pàgina web, també es podran consultar diversos indicadors i recursos relacionats amb la gestió segura del transport públic, entre els quals l’Informe covid del transport públic de l’àrea de Barcelona. Aquest informe recull les accions que l’ATM ha coordinat amb les administracions responsables del transport i les empreses operadores per fer front a la pandèmia posant el màxim focus en garantir la salut dels treballadors i treballadores, les persones usuàries i a la societat en general.

Les administracions consorciades han testimoniat també el seu compromís amb el transport públic a través dels seus representants.

Rosa Alarcón, presidenta de TMB i regidora de Mobilitat de l'Ajuntament de Barcelona, ha destacat que "els usuaris estan recuperant la confiança en el transport públic" com ho demostra el fet que "aquest mes de març s'ha invertit la tendència en els modes de transport i el transport públic col·lectiu ha tornat a superar el transport privat a Barcelona". "Això és una bona notícia perquè el transport públic ens ajudarà a resoldre tres crisis a la vegada: la mediambiental, que ja teníem abans de la pandèmia, i la sanitària i l'econòmica, perquè facilita la mobilitat laboral sostenible i ajuda a generar llocs de treball", ha afegit.

Joan Maria Bigas, director de l'Àrea de Mobilitat, Transport i Sostenibilitat de l’AMB, ha assegurat que el bus metropolità de l'AMB ha esdevingut un referent per a la mobilitat durant la pandèmia de la covid19: "Ho vam demostrar amb la implantació dels protocols de protecció i seguretat al transport públic durant la pandèmia de la covid19 i també s'està demostrant en la recuperació de la demanda. "Al llarg de l'any 2020 i 2021, i respecte a altres modes de transport públic, el servei de bus metropolità s'ha mantingut en els primers llocs d'afluència de viatgers en el conjunt de mitjans del sistema tarifari integrat. Actualment ja registrem valors al voltant del 70% de la demanda que teníem el 2019", ha afegit.

Aurora Carbonell, presidenta de l'AMTU, ha assegurat “la bona entesa i coordinació que hi ha hagut des del minut zero entre les entitats que estem consorciades a l'ATM i els principals operadors de transport públic, ha permès que es duguessin a terme totes les mesures necessàries per fer possible que l'usuari viatgés de forma segura”. En aquest sentit, ha posat com a exemples que Municipis com Terrassa, Rubí i o Mataró, així com molts operadors de transport, han rebut el certificat de qualitat AENOR que avala els protocols d'higiene aplicats al transport públic.

El conseller de Territori i Sostenibilitat, Damià Calvet, ha conclòs l'acte recalcant que "la nostra primera preocupació va ser poder seguir prestant el servei de transport públic en les millors condicions possibles. Prenent decisions en funció de les necessitats de mobilitat dels usuaris i no prenent decisions en funció de la situació econòmica del sector del transport públic, això és fàcil de dir i difícil de fer." El conseller ha recordat la gratuïtat que es va establir en la fase de màxima restricció de la mobilitat. Calvet ha afegit que davant que del repte majúscul que la situació demanava "vam respondre-hi amb celeritat, precisió i molta previsió. I amb la flexibilitat que la pandèmia exigia, pels canvis en la mobilitat i també per l'afectació sobre el personal del transport públic." I respecte a la campanya ha dit: "Volem que la gent que viatja en transport públic ho faci tranquil·la, amb normalitat, i amb ganes. Que deixi a casa el neguit i perdi la por."

L´acte de presentació ha comptat també amb l’assistència dels màxims representants dels principals operadors de transport: el President de FGC, Ricard Font, la directora de Rodalies de Catalunya, Mayte Castillo, el Director General de TRAM, Humberto López i el President de FECAV, José Maria Chavarría.
La campanya Un Viatge Segur forma part del pla d’accions que la Xarxa del Transport Públic vol posar en marxa al llarg de tot l’any per recuperar la confiança en els diferents mitjans de transport i donar un nou impuls a la mobilitat eficient, sostenible i compromesa amb el medi ambient.

El proper diumenge 11 d’abril les línies T5 i T6 del Trambesòs restaran sense servei entre les parades Besòs i Sant Joan Baptista entre les 8:00 i les 15:00 hores a causa d’una actuació en l’arbrat que ha programat l’Ajuntament de Barcelona a la carretera de Mataró. Es tracta d’una poda de l’arbrat que es realitza cada quatre anys i té per objectiu augmentar la seguretat de l’arbrat, eliminar el risc de trencament i caiguda de branques i evitar interferències amb qualsevol infraestructura existent. Les actuacions se centren en:

  • Poda de branques seques, en mal estat o amb configuracions que suposin risc de trencament.
  • Poda de branques que puguin interferir amb la catenària.
  • Retirada de nius amb perill de caiguda.

Per dur a terme aquestes actuacions amb les màximes garanties de seguretat, els treballs es realitzaran en horari diürn i s’haurà de retirar l’electricitat a la catenària del tramvia, que passa per aquest carrer.

Per aquest motiu, aquest diumenge 11 d’abril, entre les 8.00 hores i les 15.00 hores s’efectuarà un tall de servei i circulació del tramvia de les línies T5 i T6 del Trambesòs, entre les parades de Besòs i Sant Joan Baptista i les parades de Besòs i Sant Adrià respectivament. El servei es mantindrà amb normalitat en totes dues línies entre les parades de Glòries i Besòs i entre Sant Joan Baptista i Gorg de la línia T5. Les alternatives de transport durant l’aturada de servei són la línia H14 d’autobús entre Besòs i Sant Joan Baptista, les línies L1 i L2 del metro entre Glòries i Gorg i els autobusos 7 i H14 entre Glòries i Sant Joan Baptista.