El cap del servei de Medicina Preventiva i Epidemiologia de l’Hospital Clínic, Antoni Trilla, és l’entrevistat del primer número del nou butlletí mensual del Tramvia de Barcelona, InfoTRAM. A l’entrevista - que es pot llegir íntegrament a https://www.tram.cat/ca/infoTRAM - el doctor Trilla afirma que el transport públic és segur si tothom compleix amb la normativa contra la COVID-19. També parla amb TRAM sobre el procés de vacunació, l’ús de les diferents mascaretes i l’estat en que es troben ara mateix els hospitals i el seu personal.

El butlletí digital de TRAM, doncs, arrenca la seva publicació mensual per mantenir les persones subscriptores i el públic en general ben informat sobre la mobilitat sostenible i segura, tot allò que passa al voltant del Tramvia i l’agenda cultural i d’infraestructures a la Regió Metropolitana de Barcelona. A més, comptarà amb l’opinió dels protagonistes més destacats del moment en diferents àmbits.


Per accedir a tots els continguts cal subscriure’s a través de https://tram.cat/ca/altaInfoTRAM 

 

L’Autoritat del Transport Metropolità tanca la demanda del transport públic a l’àrea de Barcelona amb 565 milions de viatges, en l’any de la pandèmia covid-19 que es va declarar al març de 2020. Tots els modes de transport han tingut la davallada de demanda de manera homogènia, de prop del 50% respecte a l’any 2019, quan amb 1.057 milions de viatges, s’havia assolit un màxim històric.

La pèrdua de la demanda ha estat variable durant l’any, seguint les diverses restriccions de mobilitat dictades. Així, el mes de març la demanda va arribar a ser de només del 8% respecte l’any 2019, en el moment de confinament total. La xarxa va seguir prestant el servei públic per possibilitar la mobilitat dels treballadors i treballadores dels serveis essencials.

Pel que fa a l’ús dels títols de transport la política tarifària aplicada al 2020 ha provocat que, tot i la davallada global de viatges, l’ús relatiu dels abonaments mensuals hagi augmentat (+16%) relativament  a l’ús de títols multiviatge (-63%). La tarifació social (T-16, T-jove, títols per a famílies monoparentals i nombroses i títol per a persones en situació d’atur) segueix sent de l’ordre del 16% del total, com l’any 2019.

La dràstica reducció de la demanda de transport públic ha comportat la consegüent reducció d’ingressos tarifaris del sistema tarifari integrat, que has estat del mateix ordre, sent un 46% menys que l’any anterior i comptabilitzant 293 milions d’euros.

Al mes de març s’inicia la davallada provocada per l’estat d’alarma covid-19.

Acaba 2020 amb l’expectativa de recuperar progressivament la demanda de transport públic durant el 2021, a mesura que es puguin anar eliminant les restriccions de mobilitat. Les administracions i tots els operadors de transport s’han adaptat a la situació excepcional causada per la pandèmia, reforçant i certificant els seus protocols de seguretat i higiene, millorant els sistemes de ventilació, mantenint l’oferta habitual, instal·lant mampares als autobusos, comunicant les obligacions, recomanacions i indicacions per garantir la seguretat de les persones usuàries: obligatorietat de la mascareta, aplicació de gels hidroalcohòlics, evitar aglomeracions, indicacions de no menjar, beure, parlar, entre d’altres.

 

TRAM i Moventia han renovat el seu recolzament al projecte d’accés a la mobilitat per a persones en situació de sense llar ateses per Sant Joan de Déu Serveis Socials - Barcelona. Aquesta col·laboració, que s’emmarca en les actuacions que totes dues companyies realitzen com a empreses socialment responsables, suposa l’aportació de 60.000 euros per facilitar el transport públic de les persones ateses des de diferents programes socials. 

L'ajut incideix directament en prop de 500 persones, homes i dones entre 18 i 65 anys, ateses anualment per Sant Joan de Déu Serveis Socials - Barcelona als programes que porta a terme a la ciutat comtal. Addicionalment, i com a resposta a la situació derivada de la Covid-19, part de l´aportació d´aquest 2020 s'ha destinat a garantir una atenció segura a les persones en situació de sense llar acollides, amb la compra d'EPis i productes de neteja.

La renovació de la col·laboració s´ha realitzat aquest dilluns al nou Centre Residencial d´Inclusió “La Llavor”, un centre pensat per acollir exclusivament dones en situació de sense llar i que va començar a funcionar el passar més d´octubre. En aquests moments acull 38 dones.

A l´acte de renovació han participat la vicepresidenta corporativa de Moventia, Sílvia Martí; el director general de TRAM, Humberto López Vilalta; el director de Sant Joan de Déu Serveis Socials - Barcelona, Salvador Maneu; i el director de l’Obra Social Sant Joan de Déu, Oriol Bota.

Durant la trobada, els representants de les dues empreses han pogut visitar el nou centre i intercanviar impressions amb una de les dones que s´hi troben acollides. Aquesta conversa els ha permès aprofundir sobre la importància que té per a les persones en situació de sense llar poder accedir al transport públic en el seu dia a dia.

La conversa ha posat de manifest que el transport públic és una eina essencial perquè els ciutadans puguin desenvolupar les activitats de la vida quotidiana com estudiar, treballar o mantenir la xarxa social, i especialment per les persones en situació de sense llar que han d’accedir a diversos recursos públics distribuïts per tota la ciutat de Barcelona i la seva àrea metropolitana. A més a més, l’accés al transport permet gaudir d’activitats complementàries que incideixen directament en la seva recuperació ja que enforteixen els lligams socials i amb la comunitat.

A la reunió també s'ha comentat l’'impacte negatiu que la pandèmia està tenint sobre l’ocupabilitat de les persones ateses. La reducció de l'activitat econòmica i el tancament temporal o permanent de molts negocis s'ha traduït en una reducció de persones que entren als programes amb feina. D'una altra banda, s'ha fet molt més complicat aconseguir contractacions i les que es van aconseguir a començaments de l'any s'han vist afectades pel primer confinament i les restriccions de la 2a onada de la pandèmia a Catalunya. Com a resultat, les persones que surten del programa amb feina s'ha situat en el 27% durant 2020, en front del 40% que es va aconseguir al 2019. No obstant, s´ha aconseguit mantenir en el 77% el percentatge de persones que en deixar els programes compten amb algun recurs econòmic, ja sigui gràcies a una feina o diferents ajuts.

Sant Joan de Déu Serveis Socials Barcelona, entitat que va néixer fa 40 anys, té com a missió fer possible la recuperació de les persones en situació de sense llar, mitjançant l’atenció integral centrada en la persona i l’acompanyament en el seu camí cap a la recuperació de la plena autonomia, sent una referència en aquest àmbit a la ciutat de Barcelona. Concretament, aquesta entitat atén cada any més de 500 persones, el que representa el 17% de la totalitat de les persones en situació de sense llar a la ciutat, segons l’últim informe de Diagnosi de la XAPSLL (Xarxa d’Atenció a Persones Sense Llar).

Per la seva banda, l'Obra Social Sant Joan de Déu treballa per la millora social i posa la solidaritat al centre de la vida de les persones a través dels projectes solidaris dels centres de Sant Joan de Déu. A més a més, part del seu compromís és sensibilitzar la societat de realitats sovint poc visibles i donar suport administratiu als centres pel que fa a la captació de donacions.

Amb aquesta col·laboració, que s’emmarca en les actuacions que totes dues companyies realitzen com empreses socialment responsables, TRAM i Moventia sumen i alineen els seus valors amb Sant Joan de Déu pel que fa al compromís amb la societat i les persones,  així com la promoció de la mobilitat sostenible i segura. D’aquesta manera, faciliten l’accés a la mobilitat de persones en situació de sense llar mitjançant una aportació econòmica que permet finançar el gruix del cost dels títols de transport que s’utilitzen durant un any. Durant aquest 2020, aquesta aportació ha servit també per cobrir necessitats directament derivades de la crisi social provocada per la Covid-19.

El projecte, impulsat per Sant Joan de Déu Serveis Socials - Barcelona, té com a objectiu donar accés gratuït a l’ús del transport públic a la ciutat de Barcelona i rodalia a les persones en situació de sense llar acollides als diferents programes d’atenció directa que porta a terme l’entitat, per tal que puguin assistir a les seves activitats formatives, de treball o recerca de feina, visites mèdiques, per recuperar la xarxa de relacions socials i familiars, per realitzar activitats de reforç de socialització (com ara d’oci i culturals) i qualsevol altre tipus de gestió i activitat coordinada amb els tècnics de Sant Joan de Déu perquè els ajudin a recuperar les regnes de la seva vida.

Coincidint amb les restriccions i les modificacions anunciades pel Procicat, la xarxa de transport públic de l’àrea de Barcelona adapta en alguns casos el seu servei respecte l’oferta actual per facilitar el retorn a casa de les persones usuàries.

Nit de Nadal
La nit de 24 al 25 de desembre, el servei finalitzarà a les 23h en tots els operadors ferroviaris: metro TMB, FGC, Rodalies Renfe i Tram. Aquest és l’horari habitual de cada any, a excepció de Tram, i per tant, no es veu afectat per la situació actual. Pel que fa a les línies de bus TMB, acabaran a les 22h, també com cada any.


Nit de Cap d’Any
La nit del 31 de desembre a l’1 de gener, el servei finalitzarà, coincidint amb l’inici del confinament nocturn, a la 1h. Pel que fa a Rodalies de Catalunya, l’horari serà l’habitual en dia feiner i no es veurà afectat per aquestes modificacions horàries.


Nit de Reis
La nit del 5 al 6 de gener és l’altra nit que ha vist modificat el seu horari de confinament segons les últimes modificacions anunciades pel Procicat. Aquella nit el confinament no començarà fins les 23h, per tal de permetre el retorn a les cases, i el transport públic mantindrà el seu servei fins les 00h.


Durant la resta de festes nadalenques, el confinament nocturn no es veu alterat i s’inicia a les 22h i fins les 6h, i per tant, el transport públic no modifica el seu horari, que seguirà sent de 5h a 00h. Per altra banda, el servei de bus nocturn de l’AMB, el Nitbus, i els autobusos nocturns interurbans de la Generalitat, seguiran funcionant tota la nit durant totes les festes amb els horaris consultables al seu web.

El Tramvia de Barcelona i l’Associació Casal Infantil La Mina de Sant Adrià de Besòs han renovat per dotzè any consecutiu el seu acord de col·laboració per afavorir la cohesió social, la convivència, el civisme i la participació de la comunitat del barri La Mina de Sant Adrià de Besòs.

Amb la col·laboració monetària i l’ajuda en la difusió de l’acció comunitària en les instal·lacions i canals de comunicació de TRAM, el Casal Infantil La Mina ha pogut coordinar durant el curs 2019-20 la participació de 852 persones a diferents activitats comunitàries com el Campament Màgic que rep la visita dels Reis d’Orient, la celebració dels Drets dels Infants i el Dret al Joc o la rua de Carnestoltes amb la participació també d'altres entitats d'infants, joves i gent gran del territori.

L'Associació Casal Infantil La Mina és una entitat sense ànim de lucre creada per les famílies del barri al 1978 amb la intenció d’oferir un servei d'acció social amb la infància al barri La Mina de Sant Adrià de Besòs a través de diferents projectes: el servei socioeducatiu Casal Obert, l'Aula Oberta per l'acompanyament escolar, els tallers de parentalitat positiva i els programes d'acció comunitària.

Garantir l’accés a la cultura, l’educació, els hàbits de vida saludables i la integració social han estat alguns dels objectius vertebradors de la Responsabilitat Social Empresarial de TRAM des del seu naixement. L’empresa col·labora amb més de 30 entitats cada any per incidir en la millora de la societat des de diferents àmbits.

Es poden consultar totes les col·laboracions de TRAM a l’apartat d’RSE del web https://tram.cat/ca/rse

TRAM i la Fundació IRES signen per tercer cop un conveni de col·laboració per finançar beques per a joves en situació de vulnerabilitat que viuen al districte de Sant Martí de Barcelona.

Amb aquesta signatura, TRAM reafirma el seu compromís i destina 3.000 € al Repte 22, la iniciativa de la Fundació IRES amb la col·laboració del 22@Network per aconseguir beques per a joves del Projecte Click.

Actualment, adolescents i joves en situació de vulnerabilitat es troben amb diverses dificultats per a desenvolupar un procés formatiu de qualitat. Segons dades d’Idescat del tercer trimestre de 2020, el 33,84% de joves entre 16 a 24 anys es troba a l’atur, un 10% més que l’any 2019. Un fet que s’agreuja per la manca d’oportunitats i d’opcions de formació, orientació i inserció per als joves en aquesta situació.

Segons les enquestes realitzades per l’equip tècnic del Projecte Click d’IRES, més del 50% dels adolescents i joves no saben què volen fer i gairebé un 75% no saben com buscar feina. Tant ells com les seves famílies han de fer front a unes despeses que sovint no poden assumir, fet que dificulta encara més accedir a una via de sortida que els permeti deixar enrere la seva situació de vulnerabilitat.

Per aquesta raó, l’objectiu de la Fundació és poder oferir beques “Click” que permetin a nois i noies continuar amb el seu recorregut formatiu durant un curs escolar. L’import d’una beca cobreix tot un any escolar, permetent personalitzar i adaptar-se a  les necessitats de cada jove. A més del suport socioeducatiu que es duu a terme des del Projecte Click, s’inclou un pla de treball personalitzat, matrícules a formacions, l’acompanyament especialitzat del jove i del seu entorn familiar i la cobertura del cost de materials escolars, transport, etc. A més, aquest any de pandèmia mundial de COVID-19, la Fundació IRES ha destinat part dels seus recursos a finançar necessitats alimentàries i/o higièniques derivades de l’emergència sanitària.

Amb el suport d’entitats i empreses col·laboradores com TRAM, cada cop estem més a prop d’aconseguir que hi hagi més adolescents i joves del districte de Sant Martí que puguin assumir el cost d’una formació completa, facilitant alhora el seu accés a noves oportunitats en l’àmbit pre-laboral i social. Perquè la situació econòmica dels joves i les seves famílies no hauria de ser un obstacle en el seu desenvolupament.