A la pregunta, “Quina nota global li donaria al servei actual de TRAM en una escala de 0 a 10”, les persones usuàries del Tramvia de Barcelona puntuen amb un notable alt el servei, apropant-se a una puntuació mitjana de 8,5 punts (8,35 a Trambaix i 8,31 a Trambesòs).
L’Estudi de Satisfacció de Viatgers de TRAM mostra que la satisfacció espontània dels usuaris i de les usuàries de Trambaix millora respecte al darrer any, i supera totes les puntuacions d’anys anteriors. A més, la satisfacció espontània dels usuaris i de les usuàries de Trambesòs també millora respecte al 2017, amb creixements en totes les línies.

L’estudi, realitzat entre el 24 de maig i el 7 de juny a un total de 2.203 persones, permet conèixer anualment l’opinió dels viatgers i de les viatgeres i el grau de satisfacció. L’univers objecte d’estudi està format per tots els usuaris/es majors de 14 anys que viatgen en dies feiners a les xarxes de Trambaix (T1, T2 i T3) i Trambesòs (T4, T5 i T6).

Un alt índex de qualitat

L’Índex de Qualitat Percebuda de Trambaix i de Trambesòs augmenta de forma important i aconsegueix establir una puntuació mitjana que supera els 8 punts. El ramal T3 i el tram comú de Trambaix augmenten de forma important i també aconsegueixen superar la nota de 8 punts. D’altra banda, el ramal T1 i T2 manté una percepció semblant a la de l’any anterior.

Pel que fa al Trambesòs, s’observa un augment en l’Índex de Qualitat Percebuda de la T4, i es manté com la línia millor valorada. La T5 i T6 segueixen amb la tendència de l’any anterior i la seva percepció torna a augmentar de forma considerable.

Atributs de servei de TRAM millor valorats

L’estudi també mostra la valoració dels atributs de servei per part de les persones usuàries de TRAM. A Trambaix, l’accessibilitat a l’andana o al tramvia és l’aspecte millor valorat, seguit de la puntualitat del servei i del funcionament de les màquines validadores. A Trambesòs, l’accessibilitat a l’andana o al tramvia també és l’aspecte més ben valorat i, després, la segueixen la rapidesa del trajecte i la seguretat en la conducció.

L’Estudi de Satisfacció de Viatgers de TRAM també mostra el perfil de les persones usuàries del Tramvia de Barcelona: una dona entre 41 i 64 anys (58% a Trambaix, 53% a Trambesòs), que viu a Barcelona (23% a Trambaix, 73% a Trambesòs) i que fa un ús intensiu del tramvia, amb un o més d’un viatge al dia (60% a Trambaix, 51% a Trambesòs).

  VEURE MÉS

El director general de TRAM, Humberto López Vilalta, atendrà demà 27 de setembre de 08 a 12 hores les preguntes, queixes, suggeriments, comentaris o qüestions diverses que facin arribar les persones usuàries del tramvia a través de les xarxes socials Twitter, Facebook, Instagram, Youtube i Whatsapp.

El Tramvia inicia amb el seu director general una campanya que s’allargarà durant els propers mesos, en la que tots els membres de la Direcció respondran un dia a aquests canals d’atenció al client. D’aquesta manera es facilitarà a les persones usuàries la possibilitat d’accedir directament a les persones que són capdavant del transport públic i; a la inversa, la Direcció de TRAM tractarà personalment amb els i les usuàries i es posarà en el lloc de l’equip d’Atenció al Client.

Per identificar les respostes, cada director o directora de departament al capdavant de les xarxes posarà el seu nom real, com ja fa l’equip d’Atenció al Client, i també el seu càrrec.

En total, els nou canals d’atenció al client que gestiona TRAM (les oficines físiques, el telèfon gratuït, Twitter, Facebook, el web, l’aplicació mòbil, l’intèrfon de les parades, Whatsapp i el personal itinerant) reben més de mil peticions mensuals de mitjana, de les quals més del 50% arriben via Whatsapp.

Líders en servei

L’equip de TRAM ha estat escollit Servei d’Atenció al Client de l’any 2019 i guardonat en la gala ‘Elegido Servicio de Atención al Cliente del Año’ organitzada per la consultora Sotto Tempo Advertising després de passar per diferents proves i de competir amb diferents operadors de transport a nivell estatal.

  VEURE MÉS

El Departament de Treball, Afers Socials i Famílies de la Generalitat de Catalunya, l'Institut Municipal de Persones amb Discapacitat de l’Ajuntament de Barcelona, l’Àrea Metropolitana de Barcelona (AMB), l’Autoritat del Transport Metropolità (ATM), Transports Metropolitans de Barcelona (TMB) i TRAM han renovat i ampliat el conveni de col·laboració signat el 2017 mitjançant el qual es va posar en marxa la prova pilot per a la futura regulació de l’accés segur d’escúters per a persones amb mobilitat reduïda als principals transports públics de l’àrea metropolitana de Barcelona.

La prova pilot té per objectiu afavorir l’accessibilitat i l’autonomia de les persones amb discapacitat i mobilitat reduïda en els seus desplaçaments, tot preservant la seguretat del conjunt dels usuaris dels vehicles de transport col·lectiu. Es preveu la seva continuïtat fins que s’aprovi el nou Codi d’Accessibilitat, que incorporarà amb rang legal les condicions d’accés als transports públics amb efectes generals. Una comissió integrada per representants dels operadors i les institucions signants del conveni s’encarrega del seguiment i en redactarà les conclusions.

L’ampliació de la prova pilot, que es posa en marxa avui, suposa la incorporació de nous mitjans de transport públic, municipis i models d’escúters acreditats.

Pel que fa als mitjans de transport, el metro i els autobusos de TMB ja permeten accedir escúters per a persones amb mobilitat reduïda amb l’acreditació corresponent, i ara s’afegeixen les línies de Bus Metropolità de gestió indirecta de l’AMB, gestionades per diferents operadors, i les línies del Trambaix i del Trambesòs del TRAM.

D’aquesta manera, s’amplia fins a 21 els municipis de l’àrea metropolitana de Barcelona on funcionarà la prova pilot: Badalona, Barcelona, Castelldefels, Cornellà de Llobregat, El Prat de Llobregat, Esplugues de Llobregat, Gavà, L'Hospitalet de Llobregat, Molins de Rei, Montcada i Reixac, Montgat, Sant Adrià de Besòs, Sant Boi de Llobregat, Sant Climent de Llobregat, Sant Feliu de Llobregat, Sant Joan Despí, Sant Just Desvern, Santa Coloma de Cervelló, Santa Coloma de Gramenet, Tiana i Viladecans.

Així doncs, ara ja hi poden participar les persones empadronades a la ciutat de Barcelona i als municipis indicats, sempre que es compleixin els requisits establerts. Quant als models d’escúters autoritzats, es passa de 9 a 19, que es poden consultar al document adjunt. Només aquests models es poden acreditar per accedir al transport públic, ja que són els que compleixen –per les seves dimensions, pes, estabilitat i maniobrabilitat- les condicions establertes per la Generalitat de Catalunya per al seu ús segur a bord dels autobusos, metros i tramvies.

Requisits per participar a la prova pilot

Per a poder participar a la prova pilot, les persones usuàries han de disposar d'un model d'escúter autoritzat i s'han d'adreçar a l'oficina d'atenció al públic de l'Institut Municipal de Persones amb Discapacitat (IMPD) per tal d' obtenir una acreditació per a l'escúter i per a la persona que el porta. L’acreditació consisteix en una placa numerada de color lila, que s’ha de col·locar de forma visible a l’escúter, i un carnet individual.

D’altra banda, cal recordar que per poder-se acreditar, les persones han de tenir una discapacitat legalment reconeguda i superar el barem de mobilitat reduïda, o bé estar afectades d’una malaltia crònica que limiti periòdicament o progressivament la seva mobilitat.

L'acreditació permet l’accés a la xarxa de metro (8 línies amb 157 estacions, el 92% de les quals equipades amb ascensors), a les 101 línies d’autobús de TMB, a les 125 línies de Bus Metropolità gestionades per l’AMB, i a partir d’avui també a les línies del Trambaix i del Trambesòs en les mateixes condicions que els usuaris de cadires de rodes motoritzades.

Als escúters aprovats se’ls aplicaran els mateixos preceptes del Reglament de Viatgers que es refereixen a les cadires de rodes:

  • Estaran autoritzats a pujar per la porta central dels autobusos, o per la segona en el cas dels articulats de quatre portes, perquè puguin utilitzar la rampa d’accés tant a l’entrar com al sortir.
  • A l’interior dels autobusos, dels tramvies s’hauran de situar a l’espai reservat per a cadires de rodes.
  • Com les cadires de rodes, s’hauran de col·locar en el sentit contrari a la marxa, recolzats en el respatller i amb els frens posats.
  • És obligatori l’ús del cinturó de seguretat.
  • En els viatges en el TRAM, es permet dos escúters per tramvia, en els espais reservats per a persones amb mobilitat reduïda

Treball conjunt iniciat el 2015

Els criteris d’homologació, així com la relació d’escúters validats, són fruit d’un treball conjunt iniciat el 2015 per TMB, l'IMPD, l’Àrea de Promoció de l’Accessibilitat i Supressió de Barreres de la Direcció General d’Igualtat del Departament de Treball, Afers Socials i Famílies i l’AMB, i que des del 2016 ha comportat la realització de successives tandes d’assajos a les instal·lacions de TMB amb un gran nombre escúters valorats. El 2018 s’han afegit nous assajos a les instal·lacions de TRAM per comprovar l’adequació dels escúters admesos a les característiques del tramvia.

Amb el material cedit pels fabricants i amb els tècnics dels organismes implicats s’han mesurat dimensions i pesos i s’ha comprovat la potència, l'estabilitat i la maniobrabilitat de diferents models d'escúter que hi ha al mercat. S’han utilitzat vehicles de la flota de TMB i de TRAM per verificar l’accés dels escúters als espais reservats a persones amb mobilitat reduïda i el comportament en ruta i s’ha simulat el procés d’embarcament i desembarcament. Tot això posant especial èmfasi en la seguretat tant de l’usuari d’escúter com de la resta d’usuaris dels vehicles de transport col·lectiu.

Els escúters són productes de suport a la mobilitat dels quals n’existeix una gran varietat. També anomenats electromòbils, són vehicles lleugers de tres o quatre rodes, oberts i de tracció elèctrica, d'un sol seient, dissenyats perquè puguin ser utilitzats per persones amb dificultats de mobilitat o alguna discapacitat física. Es diferencien de les cadires de rodes sobretot en dimensions, sistema de direcció i distribució del pes.

  VEURE MÉS

L’Autoritat del Transport Metropolità (ATM) de l’àrea de Barcelona, els operadors ferroviaris i Mossos d’Esquadra inicien aquest mes de setembre una campanya global per conscienciar de les conseqüències reals del vandalisme sistemàtic contra els vehicles de transport públic. Transports Metropolitans de Barcelona (TMB), Ferrocarrils de la Generalitat de Catalunya (FGC), TRAM i Renfe, els operadors de la xarxa ferroviària integrada, es veuen greument perjudicats a diari per intrusions, pintades i destrosses que suposen costos milionaris al cap de l’any. Aquestes intrusions afecten els desplaçaments de milers de ciutadans i ciutadanes, el seu temps i la seva seguretat quan utilitzen el que la llei defineix com a servei essencial per a la ciutadania.

Els responsables de les empreses de transport coincideixen en assenyalar aquest fenomen com un dels principals perjudicis dels operadors d’arreu, i és aquesta la causa principal que ha impulsat la iniciativa coordinada per l’ATM, que pretén subratllar els assalts de grups organitzats a les instal·lacions ferroviàries com una forma de delinqüència, lluny de l’art urbà que pot lluir a la via pública de ciutats de tot el món. I aquest és el fil argumental principal de l’espot que l’ATM va estrenar el passat 23 de setembre en el marc del concert ‘Els 40 POP’ de les Festes de La Mercè. Un vídeo de sensibilització que, acompanyat d’altres recursos audiovisuals, també es podrà veure els següents mesos als suports dels operadors ferroviaris de la regió de Barcelona.

Les conseqüències econòmiques desprenen algunes de les xifres més impactants: prop de 15 milions d’euros van ser destinats el darrer any a netejar totes les firmes realitzades a combois i cotxes ferroviaris, a més de reparar els danys que sovint provoquen els autors de les pintades il·legals i protegir les instal·lacions. Les incursions vandàliques van suposar prop de 3.000 afectacions a trens el passat 2018, sumant els quatre grans operadors ferroviaris. I la superfície total que va haver de ser netejada va superar els 130.000 metres quadrats, l’espai equivalent a 130 piscines olímpiques.

Interrupcions del servei i clima d’inseguretat

Però les conseqüències no només es quantifiquen en despesa pública, també afecten el temps del servei i les persones usuàries. En un any, més de tres milions de persones poden veure’s afectades a l’àrea de Barcelona pels retards i les interrupcions de servei derivades d’actes d’aquest tipus. Això, segons els operadors de transport, augmenta també l’impacte directe contra les persones usuàries i les plantilles de les empreses de transport i de vigilància, i crea un clima d’inseguretat. Alguns d’aquests grups, de fet, que abans fugien en ser descoberts, van ara armats amb barres de ferro o esprais de gas irritant, i han arribat a agredir de forma puntual al personal de seguretat.

Aquest tipus de vandalisme s’ha convertit en un greu problema en l’àmbit de la seguretat per als operadors ferroviaris, amb creixents implicacions socials, mediambientals, laborals i econòmiques. Per dur-lo a terme cal prèviament cometre una intrusió en zones sensibles i l’acció vulnera el reglament de seguretat. A més, sol anar associat a diversos delictes com danys, robatoris, coaccions i agressions.

Investigacions policials

Els Mossos d’Esquadra investiguen aquells fets que els operadors ferroviaris denuncien amb l’objectiu de recollir els indicis i identificar, localitzar i detenir els autors d’aquests fets vandàlics. Sovint els autors utilitzen màscares o es cobreixen el rostre per evitar que se’ls pugui reconèixer mitjançant el sistema de videovigilància i durant la seva acció malmeten mesures de seguretat per dificultar l’esclariment dels fets. Un cop identificats, són denunciats per una infracció administrativa o penal, o bé detinguts en cas que hagin comès fet delictiu, com poden ser danys, coaccions, lesions o amenaces.

Les investigacions policials portades a terme en aquest tipus de fets han permès saber que els autors que s’introdueixen en aquest món són cada vegada més joves. Darrerament, apunta el cos policial, també han disminuït les accions en les que s’aturen trens en funcionament i plens d’usuaris per fer l’acte vandàlic, fet que generava sorpresa, indignació, animadversió, i inseguretat entre el passatge.

D'altra banda, hi ha vàndals que col·laboren amb individus d’altres països i els conviden o acorden trobar-se a Catalunya per mostrar-los com accedir a les infraestructures ferroviàries per malmetre trens. De la mateixa manera, vàndals residents a Catalunya es desplacen arreu per fer el mateix.

  VEURE MÉS

Amb motiu de les Festes de la Mercè a la ciutat de Barcelona, TRAM realitzarà servei ininterromput a les línies T2, T3, T4 i T5: des de les 05.00 hores del dissabte 21 fins a les 24.00 hores del dimarts 24 de setembre. D’aquesta manera, TRAM posa a disposició mitjans addicionals per facilitar els desplaçaments dels ciutadans durant les nits de les Festes de la Mercè que, com cada any, originen activitats a diversos punts de la ciutat.

Entre les 02.00h i les 05.00h del matí, la freqüència de pas de la línia T4 serà de 20 minuts i la de la línia T5, de 30 minuts a Trambesòs. A Trambaix, la freqüència serà de 15 minuts al tronc comú. Les línies T1 i T6 realitzaran el servei en el seu horari habitual.

  VEURE MÉS

El projecte educatiu “TRAM, un mitjà d’educació” ha arribat a un total de 4.082 persones el curs 2018-2019, provinents majoritàriament dels centres d’ensenyament i les entitats de la gent gran dels municipis de l’àrea d’influència del tramvia de Barcelona. Aquest és el dotzè curs consecutiu que TRAM organitza i ofereix aquest projecte educatiu, amb l’objectiu que els participants coneguin el funcionament del tramvia i reflexionin sobre actituds de civisme i medi ambient relacionades amb els desplaçaments en transport públic.

El projecte, que s’ofereix des del servei TRAMeduca, s’ha desenvolupat d’octubre del 2018 a juliol del 2019 amb la realització d’un total de 190 activitats presencials, a les cotxeres de Sant Adrià de Besòs (83 activitats), les cotxeres de Sant Joan Despí (92 activitats) i a 15 centres escolars. Durant el curs 2018-2019 han participat en el projecte educatiu un total de 83 centres: 8 escoles bressol; 35 escoles d’educació Infantil i Primària; 30 instituts d’Educació Secundària, Batxillerat i Cicles Formatius; 7 escoles d’Educació Especial; 2 esplais o casals i 1 entitat de gent gran.

En aquesta onzena edició hi han participat centres dels municipis Badalona, Barcelona, Cerdanyola del Vallès, Cornellà de Llobregat, Esplugues de Llobregat, Gavà, l’Hospitalet de Llobregat, Mataró, Mollet del Vallès, Montgat, Rubí, Sant Adrià del Besòs, Sant Andreu de la Barca, Sant Boi de Llobregat, Sant Feliu de Llobregat, Sant Joan Despí, Sant Just Desvern, Santa Coloma de Gramenet, Vallirana i Vilanova i la Geltrú.

Activitats amb segell de qualitat educativa

El TRAM ofereix la programació d’activitats del servei TRAMeduca amb el Segell de Qualitat Educativa de l’Institut de Ciències de l’Educació (ICE) de la Universitat de Barcelona. Aquest segell de qualitat forma part del projecte d’acreditació de les activitats educatives que impulsa l’ICE i el Consell de Coordinació Pedagògica de l’Ajuntament de Barcelona.

  VEURE MÉS