post-image

L'Autoritat del Transport Metropolità (ATM) en col·laboració amb les seves administracions consorciades, Generalitat de Catalunya, Ajuntament de Barcelona, Àrea Metropolitana de Barcelona AMB, i Associació de Municipis per la Mobilitat i el Transport Urbà -AMTU-, i els diferents operadors de transport públic urbans, metropolitans i interurbans de l’àrea de Barcelona, posen en marxa una campanya per posar en valor del servei de transport públic i la garantia de seguretat que ofereix també en temps de pandèmia.

El director general de l’ATM, Pere Torres, ha exposat la recuperació progressiva de la demanda, que s’ha vist reduïda per causa de les restriccions de mobilitat i de la reducció de les activitats econòmiques i lectives presencials. També n’ha estat un factor la percepció de risc de contagi, la por d’encomanar-se: segons les enquestes fetes un 15% de les persones usuàries es plantegen dubtes a l’hora de reprendre els seus hàbits de mobilitat. És per aquest motiu que tots els actors de la xarxa, administracions i operadors, han optat per fer un pla estratègic de comunicació, que pretén transmetre la màxima confiança a la ciutadania, la primera fase del qual sota el lema “Un Viatge Segur”, visibilitza els testimonis tant de persones treballadores del servei de transport públic, com de les persones usuàries.

A l´acte de presentació, Torres ha destacat la coordinació amb la què s’ha afrontat la crisi i les principals mesures de seguretat adoptades, prestant en tot moment el servei tot i maximitzant les mesures de seguretat. Els tres principals focus han estat en la utilització obligatòria de les mascaretes, l’assegurament d’una adequada ventilació i la sensibilització respecte a minimitzar la interacció social, factor aquest que ja és inherent als viatges en transport públic.

Torres ha esmentat també la tasca permanent de posada en comú amb els organismes internacionals del sector i la comunitat científica, dels sistemes de prevenció davant la pandèmia.

S’ha presentat la nova campanya de comunicació, que recull les experiències personals de persones treballadores i usuàries del transport públic des que va començar la pandèmia de la covid-19. D’una banda, els treballadors i les treballadores del transport públic expliquen en primera persona com van viure els moments més durs i els esforços que realitzen diàriament per fer del transport públic un espai segur. I de l’altra, les persones usuàries ens parlen de les impressions que els produeix viatjar en transport públic i perquè se senten segures quan l’utilitzen.

La campanya està formada per 20 vídeo-testimonials breus i d’una sèrie de podcast, Històries del transport públic, que protagonitzen també els mateixos testimonis de la campanya. El podcast té un total de 10 episodis amb una durada d’entre 3 i 5 minuts cadascun.

Tots aquests materials es podran obtenir a la pàgina d’aterratge de la campanya femunviatgesegur.atm.cat. En aquesta pàgina web, també es podran consultar diversos indicadors i recursos relacionats amb la gestió segura del transport públic, entre els quals l’Informe covid del transport públic de l’àrea de Barcelona. Aquest informe recull les accions que l’ATM ha coordinat amb les administracions responsables del transport i les empreses operadores per fer front a la pandèmia posant el màxim focus en garantir la salut dels treballadors i treballadores, les persones usuàries i a la societat en general.

Les administracions consorciades han testimoniat també el seu compromís amb el transport públic a través dels seus representants.

Rosa Alarcón, presidenta de TMB i regidora de Mobilitat de l'Ajuntament de Barcelona, ha destacat que "els usuaris estan recuperant la confiança en el transport públic" com ho demostra el fet que "aquest mes de març s'ha invertit la tendència en els modes de transport i el transport públic col·lectiu ha tornat a superar el transport privat a Barcelona". "Això és una bona notícia perquè el transport públic ens ajudarà a resoldre tres crisis a la vegada: la mediambiental, que ja teníem abans de la pandèmia, i la sanitària i l'econòmica, perquè facilita la mobilitat laboral sostenible i ajuda a generar llocs de treball", ha afegit.

Joan Maria Bigas, director de l'Àrea de Mobilitat, Transport i Sostenibilitat de l’AMB, ha assegurat que el bus metropolità de l'AMB ha esdevingut un referent per a la mobilitat durant la pandèmia de la covid19: "Ho vam demostrar amb la implantació dels protocols de protecció i seguretat al transport públic durant la pandèmia de la covid19 i també s'està demostrant en la recuperació de la demanda. "Al llarg de l'any 2020 i 2021, i respecte a altres modes de transport públic, el servei de bus metropolità s'ha mantingut en els primers llocs d'afluència de viatgers en el conjunt de mitjans del sistema tarifari integrat. Actualment ja registrem valors al voltant del 70% de la demanda que teníem el 2019", ha afegit.

Aurora Carbonell, presidenta de l'AMTU, ha assegurat “la bona entesa i coordinació que hi ha hagut des del minut zero entre les entitats que estem consorciades a l'ATM i els principals operadors de transport públic, ha permès que es duguessin a terme totes les mesures necessàries per fer possible que l'usuari viatgés de forma segura”. En aquest sentit, ha posat com a exemples que Municipis com Terrassa, Rubí i o Mataró, així com molts operadors de transport, han rebut el certificat de qualitat AENOR que avala els protocols d'higiene aplicats al transport públic.

El conseller de Territori i Sostenibilitat, Damià Calvet, ha conclòs l'acte recalcant que "la nostra primera preocupació va ser poder seguir prestant el servei de transport públic en les millors condicions possibles. Prenent decisions en funció de les necessitats de mobilitat dels usuaris i no prenent decisions en funció de la situació econòmica del sector del transport públic, això és fàcil de dir i difícil de fer." El conseller ha recordat la gratuïtat que es va establir en la fase de màxima restricció de la mobilitat. Calvet ha afegit que davant que del repte majúscul que la situació demanava "vam respondre-hi amb celeritat, precisió i molta previsió. I amb la flexibilitat que la pandèmia exigia, pels canvis en la mobilitat i també per l'afectació sobre el personal del transport públic." I respecte a la campanya ha dit: "Volem que la gent que viatja en transport públic ho faci tranquil·la, amb normalitat, i amb ganes. Que deixi a casa el neguit i perdi la por."

L´acte de presentació ha comptat també amb l’assistència dels màxims representants dels principals operadors de transport: el President de FGC, Ricard Font, la directora de Rodalies de Catalunya, Mayte Castillo, el Director General de TRAM, Humberto López i el President de FECAV, José Maria Chavarría.
La campanya Un Viatge Segur forma part del pla d’accions que la Xarxa del Transport Públic vol posar en marxa al llarg de tot l’any per recuperar la confiança en els diferents mitjans de transport i donar un nou impuls a la mobilitat eficient, sostenible i compromesa amb el medi ambient.