Utilitzem cookies de tercers per millorar els nostres serveis. Si continues navegant, considerem que acceptes el seu ús. Pots canviar la configuració o obtenir més informació aquí.

Més informació

Català

ENTREVISTES


ALBERT GIL · Operador del centre de control de Trambaix

Com vas entrar a treballar al TRAM?

Abans treballava en una empresa d’autocars. Era conductor. Vaig veure un anunci a la Vanguardia on es buscaven conductors de tramvia i em vaig presentar. Vaig estar 1 any i mig sent conductor de la xarxa Trambaix i després vaig passar a treballar al centre de control.

En què consisteix la feina d’un operador del centre de control de TRAM?

La gent creu que només controlem el trànsit tramviari però fem moltes altres feines. Si tot funciona be, la circulació dels tramvies no dóna problemes i fem altres tasques com control d’energia o atenció al client.

Pots explicar una mica més quines són aquestes altres feines que es fa des del centre de control?

És clar. El tramvia funciona elèctricament. Hi ha unes subestacions que produeixen electricitat i distribueixen a través de la catenària i tot això necessita d’una coordinació i si, per exemple hi ha alguna errada d’alguna d’aquestes 6 subestacions, cal saber què s’ha de fer en cada cas o saber com actuar si hi ha qualsevol incident

I pel que fa a l’atenció al client?

Molta gent no sap que quan un usuari pitja el botó que hi ha al tòtem de la parada, no parla amb atenció al client sinó que parla amb un operador del centre de control i nosaltres, dins de les nostres possibilitats, intentem solucionar el problema que aquell usuari tingui.

La gent que truca a l’interfon de la parada què acostuma a demanar-vos?

Principalment els horaris de pas dels tramvies. També contacten amb nosaltres si han tingut algun problema amb  les màquines d’autovenda. Per exemple, quan a una persona no li surt el títol comprat o s’ha equivocat de títol. Si es pot, enviem un inspector o sinó els adrecem a atenció al client.

Crec que fem una tasca molt important d’atenció al client. Més del que sembla.

També en els cassos realment urgents, quan una persona per exemple es troba malament, avisem.

Com és un dia normal a la teva feina?

El nostre treball cada dia és diferent. Tot i que cada torn te unes tasques assignades prèviament. És una qüestió organitzativa. Hi ha 3 torns: matí, tarda i nit i dins de cada torn hi ha 3 grups. Uns operadors s’encarreguen del que és pròpiament la circulació dels tramvies i altres, s’encarreguen del que és la part més administrativa, controlar les imatges de les pantalles interiors dels tramvies, per exemple.

Nosaltres tenim moments de molta feina i moments de menys feina. Ens podríem equiparar als bombers. De sobte, si hi ha qualsevol incidència o un accident, el centre de control es transforma completament i tenim molta activitat

Recordes alguna incidència en especial?

No, no recordo ni la primera incidència que em va tocar viure al centre de control. El que sí recordo són els nervis del principi. Jo venia de conduir i al centre de control hi ha moltes coses. Tot i que no cal ser enginyer, cal saber el funcionament de tots els elements i com aplicar-ho. Cada incidència és diferent i has de fer servir la lògica. Al principi ho passava bastant malament.

Com i per què us comuniqueu amb els conductors?

Per ràdio. El conductor es comunica amb nosaltres principalment quan hi ha una averia o una incidència a la línia, quan te un accident o quan te un dubte. De vegades les incidències són del tipus ”ha vingut un usuari i m’ha dit que no pot comprar a la màquina d’autovenda de la parada”. Llavors el conductor ens ho diu.

Nosaltres ens comuniquem amb ells de vegades perquè dins d’aquesta supervisió que fem de la línia nosaltres veiem tots els tramvies i podem saber si una unitat va avançada o amb retard amb relació a les altres. Això el conductor no ho sap, ell va conduint sense saber si va dins del seu horari previst. De vegades si una unitat va amb força retard, li demanem al que va davant que l’esperi una mica perquè no hi hagi tanta diferència de pas entre una unitat o una altre.

Els conductors segueixen llavors les vostres indicacions, no?

Si. Els conductors són els que executen la conducció i nosaltres som els que supervisem.

A part de amb els conductors, amb quins altres departaments teniu contacte?

Amb molts: conductors, inspectors, manteniment, atenció al client...

Nosaltres rebem i gestionem. Som una mica el cor del tramvia. No fem res físicament, no solucionem cap averia, ni anem a treure cap títol d’una dab, ni conduïm cap ambulància però som els responsables de coordinar que tot això funcioni.

Nosaltres som els que més tasques fem o els que estem preparats per resoldre qualsevol incidència. Això a nivell professional per a nosaltres és un avantatge, toques tots els camps i és molt gratificant.

 



Tornar
Subscriu-te al NEWSLETTER

Registra’t ara i rep totes les novetats TRAM!